הלילה הזה כולנו עורכים (עצות לעורך הסדר)

ה"מגיד" ארוך מדי? הלילה הזה כולנו עורכים. לוקחים תוכן עתיק, שכתוב כבר בתור טקסט קיים, ומנגישים אותו לדור הבא. לילדים, לנכדים, לכל המשפחה. כן, אנחנו עורכים את הטקסט, גם אם אנו נצמדים למסורת ולא פוסחים על שום מילה. בתור עורך תוכן, הנה כמה דרכים היישר משולחן העריכה, שבהן אפשר להפוך טקסט למעניין ומסקרן יותר עבור הקורא-השומע, מבלי לפגוע בלשונו. כותרות.

קרא עוד

מה ההפטרה של יום העברית?

התאריך שנקבע ליום העברית הוא כ"א בטבת, והשנה כ"א בטבת יוצא בשבת. אמנם מערכת החינוך ושאר מצייני יום העברית מזיזים אותו ליום החול הקרוב, אבל אפשר לדבר על העברית גם בשבת. בייחוד כשההפטרה של השבת הזו מציגה את העברית בשיא יופיה. במחילה מקהילות יוצאי המזרח, שקוראים את ההפטרה המדהימה על ראשית נבואתו של ירמיהו, כאן הכוונה להפטרה לפי מנהג האשכנזים.

קרא עוד

איך כותבים סְגְד?

זה חג הסיגד הראשון שלי מאז העבודה המדהימה על המסע לאתיופיה, ספר הילדים שעבורי היה מסע קסום אל תרבות אחרת. אמנם נכחתי באירועים סביב הסיגד לא מעט פעמים, אבל רק בשנה האחרונה גיליתי שאני אפילו לא יודע איך אומרים סיגד. איך הוגים את זה. זה לא עניין של בורות וחוסר ידע, אלא של הגייה אחרת לגמרי. בהתחלה חשבתי שזה רק

קרא עוד

כולם שואלים

מה עושים דתיים? שותקים ומה רבנים עושים? מדכאים ומה הר"מים והמחנכים? חונקים את היצירה הדתית. ומה עושה אני? כלום. ומה עושה אני? כלום. אני? אני *שואל* סתם, אני *שואל* מהחברים, מהשכנים, מהבני דודים, מכולם אני שואל. ההוצאות מרוויחות – ככה, והיצירה הדתית נחה. אז מה? אז ככה. ***לפני כמה ימים מישהי סיפרה שהיא קיבלה במתנה ספר שערכנו, אבל היא לא

קרא עוד

איזון רצוף אהבה: סיכום עשור במוזיקה היהודית

לסכם את העשור במוזיקה היהודית? קטנתי. זה לא סתם לקחת נתונים מויקיפדיה, זה תהליך עמוק. אבל הלב שלי מרגיש צורך לכתוב בכל זאת על העשור הזה. מצד אחד, המוזיקה היהודית פרצה למיינסטרים בגדול. שומעים שהמוזיקה מרשה לעצמה לשוב הביתה, אחת ולתמיד. בתור ילד, מילאו את החיים שלנו תותים ומכונות של מלחמה, זה היה מה ששמענו. זוכר אני נסיעות ברכב לפני

קרא עוד

עלבון המוגלגים והמסע לאתיופיה

מה שהפריע לי בפתיחת הכרך הראשון בסדרת הארי פוטר, שאליו נחשפתי בעוונותיי רק אחרי הנישואין, היה התיאור של בני האדם הרגילים והפשוטים בספר. בני האנוש היחידים המתוארים בספר, לפני המעבר החד לעולם הקוסמים, הם המשפחה המאמצת האיומה של הארי. כאילו עולם הפנטזיה יכול להצדיק את קיומו רק על ידי לעג לעולם המציאותי האפור. רעייתי לא קיבלה את הביקורת שלי, וביקשה

קרא עוד

המנסח: ספרו על יציאת מצרים לילדים – בהתאמה אישית!

בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו… זה הזמן לראות את עצמנו! ממלאים את המקומות החסרים לפי מה שמתאים לילד/ה, ונכנסים לסיפור יציאת מצרים באופן אישי.   להורדת הקובץ בגרסת PDF – לחצו כאן!   הַשָּׁבוּעַ כְּבָר הִתְעַצְבַּנְתִּי מַמָּשׁ, כְּשֶׁאַבָּא הוֹדִיעַ בְּאֶמְצַע הַיּוֹם: "(שם הילד/ה)                   , בְּיוֹם רְבִיעִי הַבָּא – לֹא יוֹצְאִים מֵהַבַּיִת לְשׁוּם מָקוֹם!" כְּשֶׁזֶּה קָרָה פַּעַם רִאשׁוֹנָה

קרא עוד

באג בן 20

כ"ג בטבת לפני עשרים שנה היה קצת כמו ראש השנה – כלפי חוץ חגיגות, ומבפנים אימה ופחד כמו ביום דין. עבור הרבה אנשים בעולם זה באמת היה ראש השנה, תחילתו של אלף חדש; אבל על השמחה הגדולה האפיל החשש מפני האויב הנורא, באג אלפיים. היום הנורא הלך והתקרב, מהחלון היה אפשר לראות את הספירה לאחור מרצדת על מגדלי עזריאלי, אבל

קרא עוד

סיום ש"ס מהאגדות: מדוע צחק רבי עקיבא

הִתְבּוֹנַנּוּ מִסָּבִיב. הַמָּקוֹם נִרְאָה שׁוֹמֵם לַחֲלוּטִין. "רָאִית מָה זֶה? כָּל כָּךְ הַרְבֵּה חָכְמָה, יֹפִי, שִׂמְחָה, חֶסֶד – וּפִתְאוֹם הַכֹּל הָפַךְ לִשְׁמָמָה. תִּרְאִי, אֲנַחְנוּ בְּאֶמְצַע שׁוּם מָקוֹם". "הַשּׁוּם מָקוֹם הַזֶּה דַּוְקָא מֻכָּר לִי", אָמְרָה שְׁלוֹמִית. "וַדַּאי שֶׁהוּא מֻכָּר. אֲנַחְנוּ מוּל הַר הַבַּיִת, עַל הַשֶּׁטַח שֶׁמּוּלְכֶם הָיָה עַד לֹא מִזְּמַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ. מֵאָז שֶׁהַשְּׁכִינָה הִסְתַּלְּקָה מִצִּיּוֹן וְהַמִּקְדָּשׁ נֶחְרַב, אֵין שָׁם כְּלוּם". הַמָּקוֹם

קרא עוד

סיום ש"ס מהאגדות: זהירות, ילדים מבריקים בדרך

רָצִינוּ לַחְזֹר אָחוֹרָה וְלִפְגֹּשׁ אֶת יוֹחָנָן בֶּן שָׁפָן, כְּדֵי שֶׁיַּחְזִיר אוֹתָנוּ לַשָּׁנָה שֶׁמִּמֶּנָּה בָּאנוּ, אֲבָל לֹא זָכַרְנוּ בְּדִיּוּק אֶת הַדֶּרֶךְ. הַשְּׁבִיל שֶׁבָּחַרְנוּ לָלֶכֶת בּוֹ רַק הִרְחִיק אוֹתָנוּ מֵהָעִיר, עַד שֶׁמָּצָאנוּ אֶת עַצְמֵנוּ בְּאֶמְצַע שָׂדֶה פָּתוּחַ. "בּוֹא נְחַכֶּה כָּאן", הִצִּיעָה שְׁלוֹמִית, "אוּלַי יַעֲבֹר פֹּה מִישֶׁהוּ וְנוּכַל לִשְׁאֹל אוֹתוֹ אֵיךְ לַחְזֹר". "לָמָּה שֶׁמִּישֶׁהוּ יַעֲבֹר כָּאן? אֲנַחְנוּ בְּאֶמְצַע שׁוּם מָ…" לֹא הִסְפַּקְתִּי לְסַיֵּם

קרא עוד

סיום ש"ס מהאגדות: חברים טובים מהכוכבים

אַבְּלֵט הַזָּקֵן יָשַׁב עַל הַגִּבְעָה, סָמוּךְ לַנָּהָר. הוּא זָקַף אֶת הַגַּב, כִּוֵּץ אֶת עַפְעַפָּיו, שָׁקַע בְּמַחְשָׁבוֹת, וּלְפֶתַע אָמַר: "זֶה לֹא יוֹם טוֹב לָדוּג. הַשֶּׁמֶשׁ מַרְאָה סִימָנִים מַדְאִיגִים, הַיָּרֵחַ נָע מִזְרָחִית בְּדִלּוּגִים, כּוֹכָב צֶדֶק נִכְנָס לְמַזַּל דָּגִים". לְיַד אַבְּלֵט יָשַׁב הַצַּדִּיק הֶחָכָם, מִגְּדוֹלֵי הַחֲכָמִים בְּאֶרֶץ בָּבֶל, שְׁמוּאֵל. הָיָה לוֹ יֵדַע רַב בְּחָכְמַת הַכּוֹכָבִים וְגַרְמֵי הַשָּׁמַיִם, וְהוּא הֶאֱזִין בְּהִתְפַּעֲלוּת לִידִידוֹ אַבְּלֵט, הַחוֹזֶה

קרא עוד

סיום ש"ס מהאגדות: זקנים עם הרפתקאות

מִנְהָג מְשֻׁנֶּה, אוּלַי סוּג שֶׁל הִיסְטֶרְיָה הָיָה לְרַבִּי יוֹחָנָן מִטְּבֶרְיָה. הֶחָכָם הַגָּדוֹל מֵהַתַּלְמוּד הַיְּרוּשַׁלְמִי הָיָה קָם לִפְנֵי כָּל אֶחָד, אַל תִּשְׁאַל מִי: זְקֵנִים יְהוּדִים וּזְקֵנִים מִבָּבֶל, זָקֵן נָבוֹן אוֹ זָקֵן מִתְבַּלְבֵּל, אֲפִלּוּ קְשִׁישִׁים, בִּמְחִילָה, דֵּי טִפְּשִׁים – הוּא קָם לִכְבוֹדָם בְּאֹפֶן מַרְשִׁים. פַּעַם שָׁאֲלוּ אוֹתוֹ תַּלְמִידָיו: אֵיךְ יִתָּכֵן שֶׁאֲדוֹנֵנוּ הָרַב קָם בִּפְנֵי כָּל זָקֵן, גַּם אִם הוּא פִּרְחָח? אַתָּה הַרְבֵּה

קרא עוד

סיום ש"ס מהאגדות: סבלנותו של הלל

הַקּוֹנִים בַּשּׁוּק הִתְבּוֹנְנוּ בְּנַחַת בַּפֵּרוֹת, בָּדְקוּ אֶת הַיְּרָקוֹת, אַךְ כְּשֶׁהִבְחִינוּ בְּשִׁמְעוֹן – מִהֲרוּ לְשַׁלֵּם. אִישׁ לֹא רָצָה לְחַכּוֹת בַּתּוֹר עִם 'שִׁמְעוֹן הָרַגְזָן'. רַק רְאוּבֵן לֹא בָּרַח, מִכֵּיוָן שֶׁהוּא הָיָה הַמּוֹכֵר. הוּא הִבִּיט בְּשִׁמְעוֹן נִגָּשׁ לַמְּלָפְפוֹנִים, סוֹקֵר אוֹתָם בְּמַבָּטוֹ, עַד שֶׁעֵינָיו נִתְקָלוֹת בִּמְלָפְפוֹן אֶחָד רָקוּב בְּמִקְצָת. "שׁוּב הַמְּלָפְפוֹנִים רְקוּבִים", רָטַן שִׁמְעוֹן וְעָבַר לָעַגְבָנִיּוֹת. מַבָּטוֹ שֶׁל שִׁמְעוֹן עָבַר לָעַגְבָנִיּוֹת. כֻּלָּן הָיוּ אֲדֻמּוֹת

קרא עוד

סיום ש"ס מהאגדות: אגריפס פינת מחנה יהודה

אינך יכול אפילו לדמיין זאת. אם תדמיין זאת יעלו בדמיונך דוחק, צפיפות ולחץ, אך באמת לא היה שם כלום מכל אלה. רק אור יקרות, לבבות שמחים, נפשות בוערות. אינך יכול לדמיין זאת, כי כדי לצייר בדעתך תמונה של מדינה יהודית ביום חגה, עליך קודם כל לצייר בדעתך מדינה כזו, ועוד בארץ ישראל. שנינו לא ראינו דבר כזה מימינו. אבל מה

קרא עוד

מעשה בביצה שנולדה ביום טוב (סיפור)

(פרסום ראשון: סוכות תש"ע) "אמר רבה: מאי דכתיב והיה ביום הששי והכינו את אשר יביאו? חול מכין לשבת וחול מכין ליום טוב, ואין יו"ט מכין לשבת ואין שבת מכינה ליום טוב" (ביצה ב ע"ב) כשהיה שליח הציבור מכריז בתפלת השחר "היום יום ששי בשבת", מיד היה קורן עור פניו של יהושע. לא כאחד השוטים היה יהושע, וידוע ידע איזה יום

קרא עוד

מעשה ביוסי ילד מוצלח

שעה שהייתה עולה החמה במרום, היו העוברים ושבים רואים את יוסי הקטן פוסע בשדרת אחד העם, ויודעים שלא יגיע אל סופה. בכל יום ויום היה יוסי מתהלך עד חצי השדרה, פניו לכיוון מכולתו של הרצל שבקצה השדרה, אך בשערי המכולת מעולם לא בא.  דרך משל, מעשה שאמרה לו אמו של יוסי ליוסי, לך הבא נא חלב. היה יוסי מהלך בשדרה,

קרא עוד

אליהו הנביא דווח בהמשך הדרך

ליום העצמאות התשע"ט המכונית של בני הנביאים נראתה מושלמת, אי אפשר היה לזהות איך היא נראתה לפני כן. לבנה, חלקה, מבריקה. כלפי חוץ, שום דבר לא נשאר מהמראה החיצוני הקודם שלה – מראה של מרכבת אש. בניה, פדיה ויושעיה ידעו שאסור להם להתבלט, ולכן הפכו את כלי הרכב שלהם לאנושי לחלוטין. לפחות למראית עין. נשאר רק לנהוג בבטיחות, מבלי ששוטר

קרא עוד

הילולת המשחקים בקוביא (או: מעשה באיש תם ואיש ציד שנתחלפו)

מיום שעזב גבריאל את בית אביו שביפו, וקבע את מקומו בבית המשחקין בקוביא בתל אביב, לא אירע לו כדבר הזה שהפסיד את כל כספו. לא מזלו של גבריאל הוא ששיחק לו, אלא שאיש ציד היה וצד את הבריות בפיו. גם כאשר היה מפסיד במשחק זה של יושבי קרנות, היה יודע להחליק את עמיתו בדברים ולהשתמט ממנו, ואת חובותיו לא פרע

קרא עוד

שירי אביב וכלולות

פסח בא, האביב פורח והגנים לובשים לבן. זוגות חדשים מתארסים כמו פטריות אחרי הגשם, קול התור ושיר השירים נשמע בארצנו. ניצנים נראו בארץ! לכל הזוגות האוהבים – ולאוהבי האביב והאהבה – שירי אביב מהשירה העברית, שהם גם שירי אהבה, ושירי אהבה וחתונה – שהם גם שירי אביב. להאזנה, לקריאה ולשליחה לזוג המתארס החדש הקרוב אליכם.     קוּמִי צְאִי חיים

קרא עוד

סיום מסכת תענית – שיעור 9

לימוד 14 יום לסיום מסכת תענית בערב פסח. שיעור 9 להאזנה: מסכת תענית, דפים יח-יט.   לכל השיעורים (עולים זה אחד זה עד לי"ד בניסן): לחץ כאן

קרא עוד

סיום מסכת תענית – שיעור 8

לימוד 14 יום לסיום מסכת תענית בערב פסח. שיעור 8 להאזנה: מסכת תענית, דפים טז-יז.   לכל השיעורים (עולים זה אחד זה עד לי"ד בניסן): לחץ כאן

קרא עוד

לכבוד ברכות מח: סיפור ילדים חינם!

הסיפור על שלומציון המלכה וינאי המלך מככב בדף היומי, וגם בספר שלנו "אוצר בשמים". זו הזדמנות לשתף גם את הילדים בדף היומי – למה שלא ישמעו את הסיפור הזה לפני השינה? אז הנה גרסת השמע של הסיפור, חינם. מוזמנים לשמוע ולהשמיע לילדים! (אורח מיוחד, בתפקיד יועצי המלך: מתן צור) לסיפור – לחצו כאן

קרא עוד

עד שהרצפה תתייבש – לפרשת יתרו תש"פ

שיתוף פעולה משפחתי עם אולפני אתרוג, שתי דקות מוסרטות לפרשת השבוע ולחיינו: כתבו לנו והצטרפו לקבלה בכל שבוע ישר אליכם! שבת שלום, חיים וצוות אולפני אתרוג על שחקניו: אמציה, ישורון, צבי, עודד ומשה האיתן.

קרא עוד

עד שהרצפה תתייבש – לפרשת בשלח תש"פ

שיתוף פעולה משפחתי עם אולפני אתרוג. כתיבה והגשה: חיים. קטעי משחק בפתיחה ובסיום: ישורון, עודד, צבי ומשה האיתן. להצטרפות לקבלת הסרטונים ישירות בווטסאפ בכל יום שישי (לא בקבוצה!), לחצו על כפתור הווטסאפ בתחתית העמוד ובקשו שנצרף אתכם. שבת שלום!

קרא עוד

שקדיות מסתתרות

השקדייה פורחת וט"ו בשבט מתקרב, אבל לא חוכמה לשיר שירים שנכתבו במיוחד על השקדיות הפורחות. השקד הפורח בארץ ישראל מופיע בשירים רבים שלא מכוונים דווקא לט"ו בשבט, ומציץ מבין החרכים באהבת הארץ ויופייה. האזינו לרשימת ההשמעה שלנו בספוטיפיי: דרך ארץ השקד שקדיות פורחות בשירים העבריים // צילום: יעל האיתן // אין זו רשימת שירי ט"ו בשבט, אלא שירים שהשקד פורח

קרא עוד

עד שהרצפה תתייבש – לפרשת בא תש"פ

שתי דקות לפרשת השבוע בשיתוף פעולה משפחתי עם אולפני אתרוג. כתיבה והגשה: חיים. משחק בפתיחה ובסיום: ישורון, עודד, צבי ומשה האיתן. להצטרפות למקבלי הסרטונים בווטסאפ בכל יום שישי (לא קבוצה, שליחה ישירות), לחצו על הכפתור של ווטסאפ בתחתית העמוד וכתבו לנו.

קרא עוד

אין זו אגדה

אגדה היום הגעתם לאגדה בדף היומי? אפשר ללמוד אגדה לעומק! חפשו בתגיות ובקטגוריות האתר "אגדה", קנו את סט "אל העין" בחנות שלנו, ולמדו את מאמרי האגדה על סדר הדף היומי המופיעים באתר "פורטל הדף היומי": לחצו על "להרחיב" > "מפרסם" > "אגדה היום".

קרא עוד

מן האפר אל הפאר

מירושלים בחורבן הבית – לבנייה בירושלים של היום. סרטון מיוחד שהוקרן בצעדת תשעה באב התשע"ט של תנועת ריבונות. הבימוי, הצילום וההפקה של אולפני אתרוג.

קרא עוד

סגירת תפריט
×

עגלת קניות